HTML

Világjegy

Utazz!!!

Linkblog

Csendes repülők

2007.07.10. 14:44 magellán


A repülőterek környékén, légifolyosók alatt lakók nagy örömére elkészültek a tervek a repülők zajmentesítésére. A csendes repülőket szinte majd hallani sem lehet, a repülőtér kerítésén kívül észre sem lehet venni, ha egy ilyen gép felszállt. Az öröm azonban még korai, az eredmény egyelőre csak a számítógépek képernyőjén és maketten látható - a repülő példányokra sajnos még évtizedeket kell várni.


A repülőgép törzse a szokásos csőforma helyett V alakú, a törzs és a denevérszárnyak összeolvadnak, nincs farokrész. A hajtóművek nem a szárnyak alatt vannak, hanem a törzsbe illesztve, felül helyezkednek el. Az új gép a tervezők számítása szerint csak annyi zajt kelt fel- és leszálláskor, mint amekkora az átlagos háttérzaj egy városi repülőtér kerítése mentén. A radikálisan megújított, megváltoztatott forma a zajtalanság mellett még egy nagy előnnyel jár: 35%-kal hatékonyabban használja fel az üzemanyagot, vagyis lényegesen kisebb a fogyasztása, ezért olcsóbb az üzemeltetése - "zöldebb" lesz a repülés ilyen gépekkel - írja a BBC.

 
Artist's impression of the SAX-40 plane in flight (Image: SAI)A felszállásnál a legtöbb zajt a hajtóművek keltik, a SAX-40 modellen ezért kerültek felülre, így zajuk elsősorban felfelé terjed. Teljesen új, csendes hajtóművet terveztek, emiatt a jelenleginek a kétszeresére kellett megnövelni a teljes kiáramlási felületet. Leszállásnál jelentősen csökkenti a zajt a repülőgép újfajta alakja. Az új forma lassabb megközelítést is lehetővé tesz, ez is csendesebbé teszi a gépet, hiszen kisebb sebességnél kisebb a zaj is.

Kérdés tehát, mennyi előnyt kell az új gépnek felmutatni ahhoz, hogy a nagy repülőgépgyárak teljesen új szerelősorokat építsenek fel? Új típusok építése kockázatos és drága. Ha a repülőgépgyárak látnak fantáziát, üzleti lehetőséget a SAX-40-ben, akkor is leghamarabb csak a 2030-as évtizedben várható az új típus megjelenése a forgalomban - írja az origo.

Airbus A380A légiközlekedés jelenleg óriási terhelést ró a környezetre (főleg zaj- és szén-dioxid kibocsátása révén), ezért ha sikerülne az új gépeket forgalomba állítani, az szimbóluma lehetne a környezetvédelmi szempontok érvényesítésének a gazdaságban. Csak az a kár, hogy erre még legalább húsz évet kell várnunk, miközben a probléma annyira sürgető, hogy legjobb lenne azonnal bevetni az új gépeket. Nem is beszélve arról, hogy a nagy repülőgépgyártók épp most rukkoltak elő új, de "hagyományos" alakú és meghajtású modelljeikkel, amiknek még sokat kell szolgálni, mire a SAX-ok felszállhatnak. Úgyhogy szerintem ez még igencsak a jövő "zenéje".

További képeket a SAX-40-es modellről itt találhatunk.

 

Szólj hozzá!

Címkék: repülés

A bejegyzés trackback címe:

https://vilagjegy.blog.hu/api/trackback/id/tr94136885

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása