A repülőterek környékén, légifolyosók alatt lakók nagy örömére elkészültek a tervek a repülők zajmentesítésére. A csendes repülőket szinte majd hallani sem lehet, a repülőtér kerítésén kívül észre sem lehet venni, ha egy ilyen gép felszállt. Az öröm azonban még korai, az eredmény egyelőre csak a számítógépek képernyőjén és maketten látható - a repülő példányokra sajnos még évtizedeket kell várni.
A repülőgép törzse a szokásos csőforma helyett V alakú, a törzs és a denevérszárnyak összeolvadnak, nincs farokrész. A hajtóművek nem a szárnyak alatt vannak, hanem a törzsbe illesztve, felül helyezkednek el. Az új gép a tervezők számítása szerint csak annyi zajt kelt fel- és leszálláskor, mint amekkora az átlagos háttérzaj egy városi repülőtér kerítése mentén. A radikálisan megújított, megváltoztatott forma a zajtalanság mellett még egy nagy előnnyel jár: 35%-kal hatékonyabban használja fel az üzemanyagot, vagyis lényegesen kisebb a fogyasztása, ezért olcsóbb az üzemeltetése - "zöldebb" lesz a repülés ilyen gépekkel - írja a BBC.

Kérdés tehát, mennyi előnyt kell az új gépnek felmutatni ahhoz, hogy a nagy repülőgépgyárak teljesen új szerelősorokat építsenek fel? Új típusok építése kockázatos és drága. Ha a repülőgépgyárak látnak fantáziát, üzleti lehetőséget a SAX-40-ben, akkor is leghamarabb csak a 2030-as évtizedben várható az új típus megjelenése a forgalomban - írja az origo.
A légiközlekedés jelenleg óriási terhelést ró a környezetre (főleg zaj- és szén-dioxid kibocsátása révén), ezért ha sikerülne az új gépeket forgalomba állítani, az szimbóluma lehetne a környezetvédelmi szempontok érvényesítésének a gazdaságban. Csak az a kár, hogy erre még legalább húsz évet kell várnunk, miközben a probléma annyira sürgető, hogy legjobb lenne azonnal bevetni az új gépeket. Nem is beszélve arról, hogy a nagy repülőgépgyártók épp most rukkoltak elő új, de "hagyományos" alakú és meghajtású modelljeikkel, amiknek még sokat kell szolgálni, mire a SAX-ok felszállhatnak. Úgyhogy szerintem ez még igencsak a jövő "zenéje".
További képeket a SAX-40-es modellről itt találhatunk.